Aspecte privind stabilirea siguranței sau lipsei de siguranță/cedarea la rupere și/sau doborâre prin dezrădăcinare la arbori urbani și forestieri, ca bază teoretică generală. Două studii de caz

Autori

  • Johann Femmig Expert silvic si arboricol, Leintalstraße 3, D-74078 Heilbronn, Germania

DOI:

https://doi.org/10.4316/bf.2023.017

Cuvinte cheie:

siguranța arborilor forestieri, controlul arborilor forestieri, accidente cu arbori forestieri, proprietarul responsabil, autoritatea de drum public responsabilă

Rezumat

În Germania, în domeniul forestier, proprietarul de pădure răspunde pentru siguranța arborilor. După caz, pe lângă proprietar, mai poate răspunde în paralel persoana însărcinată cu gospodărirea pădurii, precum și, în unele cazuri, autoritatea de drumuri publice atunci când aceste drumuri străpung trupul de pădure.

Cu privire la gradul de responsabilitate în domeniul forestier se disting trei situații specifice:

  • În incinta trupului compact de pădure = responsabilitate egală cu zero.
  • Trup de pădure străpuns de un drum forestier = responsabilitate redusă (extragerea doar de arbori vizibil extrem de periculoși), în rest legată doar de pericole așa-zise atipice (ex. stive de lemn pe marginea drumului) de-a lungul drumului forestier.
  • Trup de pădure străpuns de un drum public = responsabilitate mărită, care necesită controale repetate ale siguranței arborilor de-a lungul drumului public.

Totodată, gradul de responsabilitate în domeniul forestier este unul mai scăzut față de cel urban.

Ca atare, de-a lungul timpului, pentru domeniul forestier s-a cristalizat și impus o metodă de control a arborilor mai simplificată față de cea aplicată în domeniul urban și anume cea a controlului negativ, metodă care, de fapt, constă dintr-o selecție și marcare de arbori nesiguri care trebuie extrași. Această metodă a devenit acceptată în Germania de juriștii (judecători, procurori, avocați) preocupați cu astfel de cazuri.

De asemenea, în cazul declanșării unui accident cu pagube materiale și/sau umane, accident ajuns în fața tribunalului, acesta solicită o expertiză de specialitate de tip „ex-postum”. Această expertiză trebuie să evalueze dacă arborele declanșator de accident, înaintea producerii acestuia, ar fi fost de considerat ca fiind sigur sau nesigur.

Cele două studii de caz prezentate în articol se referă la astfel de situații.

Descărcări

Datele despre descărcarea articolului nu sunt încă disponibile.

Vizualizări

Afișarea vizualizărilor va avea loc în curând ...

Referințe

Breloer H., 2008. Konzept für Waldrandkontrollen. AFZ/Der Wald 12: 640-642.

Breloer H., 2007. Verkehrssicherheit und Dominoeffekt. AFZ/Der Wald 24: 1308-1311.

Breloer H., 2000. Verkehrssicherungspflicht im Erholungswald. AFZ/Der Wald 13: 710-711.

Culescu D., 2020. Marea mutilare a arborilor din București (II). Buletin de București, 21.05. 2020. https://buletin.de/bucuresti/marea-mutilare-a-arborilor-din-bucuresti-ii-milioane-de-euro-cheltuite-pentru-un-registru-verde-incomplet/.

Femmig J., 2010. Principii de bază pentru formarea coroanei arborilor din spațiile verzi intra şi extravilane. Revista pădurilor 125(1): 110-19.

Femmig J., 2018. Gutachten zur Erkennbarkeit der Verkehrssicherheit, hier Wurf- und Bruchsicherheit, und somit zur Vorhersehbarkeit des Versagens einer Fichte. Expertiză, 10.07. 2018.

FLL, 2004. Baumkontrollrichtlinie. Retipărire (cu corecturi redacționale) 2006. Redactată în regie proprie, ISBN 3-934484-84-0.

Mattheck C., Hötlzel H.-J., 2003. Baumkontrolle mit VTA, Fachliche Anleitung und rechtliche Absicherung, Ediția a II-a. Editura Rombach GmbH Druck- und Verlagshaus, 187 p. ISBN 3- 7930-9153-8.

Mattheck C., 2016. Stupsi explică arborele. Ed. a IV-a revăzută (I-a retipărire) (trad. J. Femmig, A. Dănescu, V.N. Nicolescu). Editura Aldus, Brașov, 120 p. ISBN 978-973-7822-98-7.

Roloff A., 2018, Vitaläitätsbeurteilung von Bäumen, Editura Haymarket Media, 208 pp.

Schulz, H-J., 2012. Verkehrssicherheit im Wald, Anforderungen an Waldbesitzer und Förster im Lichte jüngster gerichtlicher Entscheidungen. https://www.sdw-sh.de/vortrherbstwald2012/verkehrssichwald.pdf. (include și cazul nostru numărul doi).

Tribunalul Suprem al landului Saarland, 2011. Sentința nr. 12 O 271/06, pronunțată în data de 09.11. 2011. Publicată in: Schulz, H-J., 2012: Verkehrssicherheit im Wald, Anforderungen an Waldbesitzer und Förster im Lichte jüngster gerichtlicher Entscheidungen (Siguranța arborilor în pădure, solicitări la adresa proprietarilor de pădure și a pădurarilor în lumina unor decizii/hotărâri judecătorești foarte recente). https://www.sdw-sh.de/vortrherbstwald2012/verkehrssichwald.pdf. (include și cazul nostru numărul doi).

Urteil BGH vom Juli 2004 (sentința Curții Civile Supreme germane din iulie 2004). publicată în AUR 3/2005, p. 104 și WF 4/2004, p. 171.

Descărcări

Publicat

2023-12-23

Cum cităm

Femmig, J. (2023). Aspecte privind stabilirea siguranței sau lipsei de siguranță/cedarea la rupere și/sau doborâre prin dezrădăcinare la arbori urbani și forestieri, ca bază teoretică generală. Două studii de caz. Bucovina Forestieră, 23(2), 183-200. https://doi.org/10.4316/bf.2023.017

Număr

Secțiune

Comentarii