Percepții ale studenților din anul I din domeniul silvicultură privind gestionarea pădurilor

Autori

  • Cătălina Barbu Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Facultatea de Silvicultură, str. Universității nr. 13, 720229, Suceava, România
  • Ramona-Elena Scriban Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Facultatea de Silvicultură, str. Universității nr. 13, 720229, Suceava, România
  • Sergiu-Andrei Horodnic Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Facultatea de Silvicultură, str. Universității nr. 13, 720229, Suceava, România

DOI:

https://doi.org/10.4316/bf.2023.011

Cuvinte cheie:

gestionarea pădurilor, studenții din anul I, învățământ silvic superior, percepții

Rezumat

Asigurarea unei gestionări durabile a pădurilor este principiul fundamental al managementului forestier și e adresată la nivel legislativ în România, silvicultorii fiind provocați să răspundă și să se adapteze cerințelor și condițiilor unei societăți moderne, societate aflată într-o continuă evoluție. Astfel, competențele oferite de învățământul superior silvic trebuie în permanentă adaptate pentru a ține pasul cu evoluția societății. Prezentul studiu are drept scop analiza percepțiilor studenților anului I din cadrul Facultății de Silvicultură din Suceava asupra gestionării pădurilor din România. Pentru realizarea studiului s-a folosit metoda anchetei pe bază de chestionar. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 252 de studenți (197 băieți și  55 fete) în perioada 2015-2020. 75% dintre respondenți consideră că pădurile României nu sunt gestionate corespunzător, că aceste păduri sunt tăiate abuziv și ilegal (84%) și mult mai mult decât în ​​alte țări europene (75%). În ceea ce privește tăierile de pădure în următorii 10 ani, 56% sunt de părere că acestea ar trebui oprite total în timp ce 23% consideră că mai degrabă nu. Părerile studenților anului I asupra imaginii gestionării pădurilor private sunt împărțite în mod egal. Astfel 34% consideră că imaginea s-a deteriorat, 33% consideră că imaginea s-a îmbunătățit și 33% că a rămas la fel. În cazul gestionării pădurilor de stat procentul celor care cred că situația s-a deteriorat este identic cu al celor care cred că situația a rămas la fel (38%). Doar 24% consideră că situația s-a îmbunătățit. Studiul oferă  informații esențiale atât pentru direcțiile de comunicare cu publicul larg și de îmbunătățire a educației forestiere la nivel pre-universitar pentru de-mitizarea unor teme percepute distorsionat față de realitățile datelor statistice existente, dar și asupra direcțiilor de îmbunătățire a curriculei universitare necesar a fi adaptate pentru a adresa cu fundamente științifice preocupările studenților privind problematicile de gestionare a pădurilor naționale.

 

 

Descărcări

Datele despre descărcarea articolului nu sunt încă disponibile.

Vizualizări

Afișarea vizualizărilor va avea loc în curând ...

Referințe

Abeli, T. and Di Giulio, A., 2023. Risks of massive tree planting in Europe should be considered by the EU Forestry Strategy 2030. Restoration Ecology, 31(5), p.e13834. DOI: 10.1111/rec.13834

Albulescu, A.C., Manton, M., Larion, D. and Angelstam, P., 2022. The Winding Road towards Sustainable Forest Management in Romania, 1989–2022: A Case Study of Post-Communist Social–Ecological Transition. Land, 11(8), p.1198. DOI: 10.3390/land11081198

Arevalo J., Mola-Yudego B., Pelkonen P., Qu M. 2012. Students' views on forestry education: A cross-national comparison across three universities in Brazil, China and Finland. Forest Policy and Economics 25: 123–131. DOI: 10.1016/j.forpol.2012.08.015

Boca G. D., Saraçlı S. 2019. Environmental Education and Student’s Perception for Sustainability. Sustainability 11, 1553; DOI: 10.3390/su11061553

Chaplin, G., Wyton, P., 2014. Student engagement with sustainability: understanding the value-action gap. Int. J. Sustain. High Educ. 15 (4), 404-417

Cocoradă E., Curtu A.L., Nastasă L. E., Vorovencii I., 2021. Dropout Intention, Motivation, and Socio-Demographics of Forestry Students in Romania. Forests 12, 618. DOI: 10.3390/f12050618

Cozma, A.C., Achim, M.V. and Safta, I.L., 2022. Economic and financial crime in the Forest industry—internationally and in Romania. In 24th RSEP international conference on economics, Finance & Business (pp. 72-88).

Crumpei I., Boncu Ș., Crumpei G. 2014. Environmental Attitudes and Ecological Moral Reasoning in Romanian Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 114 ( 2014 ) 461 – 46. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.12.730

Ilovan O. R., Dulamă M. E., Hadavi-Nagy K. X., Boțan C. N., Horvath C., Nițoaia A., Nicula A.S., Rus G. M. 2019. Environmental education and education for sustainable development in Romania. Teachers’ perceptions and recommendations (ii). Romanian review of geographical education volume viii (2): 21-37

Ioan, I. and Radulescu, C.V., 2015. Anthropogenic Pressure On Forests In Romania. The USV Annals of Economics and Public Administration, 15(3), pp.12-18.

Ionescu D.D., 2008. Institutul de Silvicultură Câmpulung Moldovenesc. Studiu istoric. Editura silvică.

Halalisan, A.F., Abrudan, I.V. and Popa, B., 2018. Forest management certification in Romania: Motivations and perceptions. Forests, 9(7), p.425. DOI: doi.org/10.3390/f9070425

Lambrechts W., Ghijsen P. W. Th, Jacques A., Walravens H., Luc van Liedekerke., Petegem P.V., 2018. Sustainability segmentation of business students: Toward selfregulated development of critical and interpretational competences in a post-truth era. Journal of Cleaner Production (202): 561-570. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.07.303

Luick R, Reif A, Schneider E, Grossmann M, Fodor E. 2021. Virgin forests at the heart of Europe - The importance, situation and future of Romania’s virgin forests. Mitteilungen des Badischen Landesvereins fur Naturkunde und Naturschutz 24. Doi: 10.6094/BLNN/Mitt/24.02

Lupuleasa A., Popa B., 2017. Percepția angajatorilor din domeniul administrației silvice asupra pregătirii absolvenților de silvicultură: studiu de caz - județul Suceava. Revista pădurilor 3:25-31

Masiero, M., Secco, L., Pettenella, D., Da Re, R., Bernö, H., Carreira, A., Dobrovolsky, A., Giertlieova, B., Giurca, A., Holmgren, S. and Mark-Herbert, C., 2020. Bioeconomy perception by future stakeholders: Hearing from European forestry students. Ambio, 49, pp.1925-1942.

Morgado, F.M.R., Teixeira Leal, N.M.D. and Lopes, A.R.F.P., 2005. Students' perceptions of school contributions for changes in attitudes for the protection of forest environments. International journal of environment and sustainable development, 4(4), pp.435-443. DOI: 10.1504/IJESD.2005.007921

Nichiforel, L., Orban, A., Stanciu, G., Stanciu, E., Sfîrlogea, S., Scriban, R.E., Popa, B., Nicolaescu, D., Melu, R., Drăgoi, M. and Covrig, I., 2019. Viziune și principii de dezvoltare a politicii forestiere din România 2020-2030. Bucovina Forestieră, 19(2), pp.173-181.

Palaghianu, C., 2016. Afforestation in Romania: Realities and Perspectives. arXiv preprint arXiv:1610.00452. DOI: 10.48550/arXiv.1610.00452

Palaghianu, C., 2018. Afforestation and reforestation management in Romania-migrating to sustainability and responsibility. In Proceedings of the International Conference Integrated Management of Environmental Resource.

Palaghianu C., Nichiforel L., 2016. Între percepții și precepte în dialogul despre pădurile României. Bucovina Forestieră 16(1): 3-8. DOI: 10.4316/bf.2016.001

Paletto, A., Bayraktar, S., Becagli, C. and De Meo, I., 2023. Young Generations’ Perception of the Role of Deadwood in Forests: Comparison between Italy and Türkiye. Ecologies, 4(2), pp.426-441. DOI: 10.3390/ecologies4020027

Rametsteiner E., Kraxner F. 2003. Europeans and Their Forests. What Do Europeans Think About Forests and Sustainable Forest Management? Ministerial Conference On The protection of Forests in Europe. https://foresteurope.org/wp-content/uploads/2016/08/LU-Europeans-Forest.pdf (accesat 2.11.2023)

Regelmann, C., Rosenkranz, L., Seintsch, B. and Dieter, M., 2023. Economic Evaluation of Different Implementation Variants and Categories of the EU Biodiversity Strategy 2030 Using Forestry in Germany as a Case Study. Forests, 14(6), p.1173. DOI: doi.org/10.3390/f14061173

Sabatini FM, Keeton WS, Lindner M, Svoboda M, Verkerk PJ, BauhusJ, Bruelheide H, Burrascano S, Debaieve N, Duarte I, Garbarino M, Grigoriardi N, Lombardi F, Mikolaš M, Meyer P, Motta R, Mozgeris G, Nunes L, Odo P, Panayotov M, Ruete A, Simovski J, Stillhard J, Svensson J, Szwagrzky J, Tikkanen OP, Vandekerkhove K, Volosyanchuk R, Vrska T, Zlatanov T, Kuemmerle T (2020). Protection gaps and restoration opportunities for primary forests in Europe. Diversity and Distributions, 26, 1646–1662. DOI: 10.1111/ddi.13158

Sample V A., Bixler R.P., McDonough M. H., Bullard S. H., Snieckus M. 2015. The Promise and Performance of Forestry Education in the United States: Results of a Survey of Forestry Employers, Graduates, and Educators. J. For. 113(6):528–537. DOI: 10.5849/jof.14-122

Šišák L., Riedl M. 2013. Analysis of the perceived condition of forests in the Czech Republic. Journal of forest science, 59, (12): 514–519

Vasile D., Pleșca B. I., Bragă C., Dumitru-Dobre C. Scărlătescu V., Petrițan A. M. 2023. Pădurile virgine și cvasivirgine din România. Arii Protejate. Anul XXVIII | Nr. 52: 55-61

Vasile, M., 2009. Corruption in Romanian forestry: Morality and local practice in the context of privatization. Revista Româna de Sociologie, 20(1-2), pp.105-120.

Warrens, M.J., 2008. Similarity Coefficients for Binary Data. Properties of Coefficients, Coefficient Matrices, Multi-way Metrics and Multivariate Coefficients. Proefschriftmaken.nl, Oisterwijk, ISBN 978-90-8891-0524, 3-28

*** MAP 2017 - Raport privind starea pădurilor

Descărcări

Publicat

2023-12-31

Cum cităm

Barbu, C., Scriban, R.-E., & Horodnic, S.-A. (2023). Percepții ale studenților din anul I din domeniul silvicultură privind gestionarea pădurilor. Bucovina Forestieră, 23(2), 97-109. https://doi.org/10.4316/bf.2023.011

Număr

Secțiune

Articole de cercetare

Cele mai citite articole ale aceluiași autor(i)