Nevoi, provocări și bariere cu care se confruntă tinerele în alegerea unei cariere în silvicultură
Cuvinte cheie:
tinere femei, educație, silvicultură, non-silvicultură, nevoi, provocări, bariereRezumat
Silvicultura și industriile conexe se confruntă cu un deficit de forță de muncă și cu o scădere a numărului de femei care aleg cariere în silvicultură. Pentru a aborda aceste provocări, sunt esențiale trasee profesionale inovatoare pentru fete și femei tinere, consolidarea capacității instituțiilor de învățământ forestier prin integrarea dimensiunii de gen și facilitarea condițiilor-cadru pentru implicarea efectivă a femeilor. În România, există puține licee cu profil forestier, dar unele și-au diversificat profilurile datorită noilor cerințe ale pieței muncii. Acest studiu își propune să identifice barierele și nevoile pentru o mai bună incluziune a fetelor și femeilor tinere în sectorul forestier. În acest scop, au fost concepute două seturi de chestionare adresate elevelor și studentelor care au optat sau nu pentru o carieră în silvicultură pentru a identifica nevoi, provocări și bariere. Rezultatele arată că 78% dintre respondente non-silvice nu sunt conștiente de oportunitățile de carieră din sectorul forestier și nu au văzut silvicultura ca opțiune de carieră viabilă datorită lipsei de pasiune sau pur și simplu o consideră neinteresantă. Faptul că nu au luat în considerare obținerea unei diplome în silvicultură se datorează și lipsei campaniilor de sensibilizare desfășurate de facultățile de silvicultură. Totodată, acestea au nevoie de acces la materiale educaționale, de mai multe ateliere sau excursii legate de silvicultură, de mai multe modele feminine și de consiliere în carieră. În schimb, pentru elevele și studentele care au ales silvicultura, principalele domenii de interes sunt conservarea/protecția mediului, gestionarea pădurilor și ecologia. Eforturile de atragere a tinerelor femei în silvicultură ar trebui să se concentreze pe schimbarea imaginii sectorului prin abordarea problemelor de gen și prin sublinierea importanței femeilor în silvicultură pentru dezvoltarea durabilă și gestionarea pădurilor.
Descărcări
Referințe
Ajekigbe J., M., 2019. Perception and Preference of Secondary School Students in the Choice of Forestry as a Career in Ibadan Metropolis. International Journal of Research and Scientific Innovation (IJRSI). Volume VI, Issue XI: 34-39
Barbu C., Scriban R., Horodnic S., 2023. Percepții ale studenților din anul I din domeniul silvicultură privind gestionarea pădurilor. Bucovina Forestieră 23(2): 97-109
Bal T.L., Rouleau, M.D., Sharik, T.L., and Wellstead A.M., 2020. Enrollment decision-making by students in forestry and related natural resource degree programmes globally. International Forestry Review 22(3): 287–305.
Balcarczyk K.L., Smaldone D., Selin S. W., Pierskalla C. D., Maumbe K., 2015. Barriers and Supports to Entering a Natural Resource Career: Perspectives of Culturally Diverse Recent Hires. Journal of Forestry 113(2)
Bardekjian A. C., Nesbitt L., Konijnendijk C. C., Lötter B. T,. 2019. Women in urban forestry and arboriculture: Experiences, barriers and strategies for leadership, Urban Forestry & Urban Greening, Volume 46, 126442
Bălan E.M., Cismas L.M., 2022. The Central and Eastern European Countries: A Cluster Analysis from a Bioeconomy Perspective. Timisoara Journal of Economics and Business, 15(1), pp.35-50.
Betz N.E., 2008. Advances in vocational theories. P. 357–374 in Handbook of counseling psychology, Brown, S., and R. Lent (eds.). John Wiley & Sons, New York
Cancela A., Alvarez X., Acuña-Alonso C., Miguez C., 2022. Women in Forestry Engineering School. In Auer M. E. et al. (Eds.): LNNS 634, pp. 735–746
Cocoradă E., Curtu A.L., Năstasă L.E., Vorovencii I., 2021. Dropout Intention, Motivation, and Socio-Demographics of Forestry Students in Romania. Forests 12, 618
Dare E.A., Roehrig G.H., 2016. “If I had to do it, then I would”: Understanding early middle school students’ perceptions of physics and physics-related careers by gender. Physical Review Physics Education Research 12(2)
Eaton A.A., Saunders J.F., Jacobson R.K., West K., 2020. How gender and race stereotypes impact the advancement of scholars in STEM: professors’ biased evaluations of physics and biology post-doctoral candidates. Sex Roles 82, 127–141
FAO. 2006. Time for Action: Changing the Gender Situation in Forestry. In Report of the UNECE/FAO team of specialists on gender and forestry
FAO. 2018. Green Jobs in the Forest Sector. United Nations publication issued by the Economic Commission for Europe (ECE)
FAO. 2020 a. Global Forest Resources Assessment 2020: Main Report. FAO
FAO, 2020 b. Women In Forestry: Challenges and opportunities
Follo G., 2002. A hero's journey: young women among males in forestry education. Journal of Rural Studies 18 (3): 293-306
Giurcă A., Nichiforel L., Stăncioiu P.T., Drăgoi M., Dima D.P., 2022. Unlocking Romania’s forest-based bioeconomy potential: knowledge-action-gaps and the way forward. Land, 11(11), p.2001.
Grand I., Hopkins T., 2024. Building Gender Equity in Forestry Education: The Benefits of Oregon’s Women Owning Woodlands Network. Journal of Extension Volume 62 (3)
Grilli G., Jonkisz J., Ciolli M. Lesinski J., 2016. Mixed forests and ecosystem services: Investigating stakeholders' perceptions in a case study in the Polish Carpathians. Forest Policy and Economics, 66, pp.11-17.
Haines C.D., Rose, E.M., Odom, K.J., Omland, K.E., 2020. The role of diversity in science: A case study of women advancing female birdsong research. Animal behaviour, 168, pp.19-24.
Hetemäki L., Hanewinkel M., Muys B., Ollikainen M., Palahi M., Trasobares A., 2017. Leading the way to a European circular bioeconomy strategy. From Science to Policy 5. European Forest Institute.
Innes J.L., Ward D.M., 2007. Training at professional and technical levels. In Commonwealth Forests: An Overview of the Commonwealth’s Forest Resources (pp. 42– 53). Commonwealth Forestry Association.
Katila P., Colfer C.J.P., De Jong W., Galloway G., Pacheco P., Winkel G., 2020. Sustainable Development Goals: Their Impacts on Forests and People. pp. 1–16
Lent R.W., Brown S.D., Talleyrand R., McPartiland E.B., Davis T., Chopra S.B., Alexander M.S., Sutherakaran, V., Chai M., 2002. Career choice barriers, supports, and coping strategies: College students’ experiences. J. Vocat. Behav. 60:61–72
Liff S., Ward K., 2001. Distorted views through the glass ceiling: the construction of women’s understandings of promotion and senior management positions. Gender, Work and Organization 8(1): 19–36
Loch T.K., Mencin N., Ollerer B., Mack V., Romer N., 2024. Rooted inequalities in Forest Education. Insights from a students’ perspective. Book of abstracts: Equality and Diversity in Forestry: Changing the image of forestry. Slovenia 24-25th October 2024
Lopez R., Brown C. H., 2011. Why diversity matters: Broadening our reach will sustain natural resources. Wildl. Prof. 5(2):20 –27
Jakopin M., 2024. Beyond Stereotypes: The Evolving Role of Women in Forestry. Book of abstracts: Equality and Diversity in Forestry: Changing the image of forestry. Slovenia 24-25th October 2024.
Nichiforel, L., 2010. Forest owners' attitudes towards the implementationof multi-functional forest management principles inthe district of Suceava, Romania. Annals of Forest Research, 53(1), pp.71-80.
Nijnik M., Nijnik A., Lundin, L., Staszewski T., Postolache, C., 2010. A stusy of stakeholders' perspectives on multi-functionalforests in Europe. Forests, Trees and Livelihoods, 19(4), pp.341-358.
Owuor J.A., Winkel G., Giessen L., Prior L., Burns J., Tegegne Y.T., Poschen P., 2023. Passion for nature: global student motivations for forest related education and career aspirations. International Forestry Review Vol.25(3)
Östlund L., Öbom A., Löfdahl A., Rautio A-M., 2020. Women in forestry in the early twentieth century – new opportunities for young women to work and gain their freedom in a traditional agrarian society. Scandinavian Journal Of Forest Research. 35 (7): 403–416
Rekola M., Abbas D., Bal T., Burns,J., Lackner M., Rodriguez S., Sharik T., 2017. Global Outlook on Forest Education (GOFE): A Pilot Study Report. IUFRO, Vienna
Rekola M., Nevgi A., Sandström N., 2021. Regional Assessment of Forest Education in Europe. FAO, Rome
Schmidt P., Lewark S., 2016. Should all forestry students learn the same? Generalist versus SILVA Network Publications 13
Wells N.M., Lelies K. S., 2006., Nature and the life course: Pathways from childhood nature experiences to adult environmentalism. Child. Youth Environ. 16(1): 1–25
Winkel G., 2017. Towards a sustainable European forestbasedbioeconomy – assessment and the way forward. In Towards a sustainable European forest-based bioeconomy– assessment and the way forward pp. 36–51. European Forest Institute
Yavuzaslan A., Barisch A., Farkas M.F., 2016. Stress and future career aspirations among university students in Turkey. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 8(1): 233–250
Fem2forests, 2024. Joint report. D 1.1.1 Barriers and needs for inclusion of girls and young women (https://interreg-danube.eu/projects/fem2forests/library?fbclid=IwY2xjawGWyKtleHRuA2FlbQIxMAABHZ6yqfh_b0-nycd_7DlyAhmjH27yTiKWSBddGY6M5yo1_FdrHVzEo1FYzw_aem_H4SDkM7jySAJgtBH-e7eTg) (Accesat 5.12.2024)

Descărcări
Publicat
Cum cităm
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2024 Cătălina Oana Barbu, Ramona-Elena Scriban

Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licența Open Access
Toate articolele și materialele suplimentare publicate în revista BUCOVINA FORESTIERĂ sunt disponibile sub o politică de acces liber gratuit (Open Access Licence) descrisă de BOAI, ceea ce implică accesul liber (fără nici o taxă) și nelimitat, pentru toată lumea, la conținutul integral al acestora.
Publicarea manuscriselor este gratuită, toate cheltuielile fiind suportate de către Facultatea de Silvicultură din cadrul Universități „Ștefan cel Mare” din Suceava.