Bucovina Forestieră

  • Deautentificare
Meniu 
  • Prima pagină
  • Arhivă / Indice
    • Volume / numereLista volumelor/numerelor publicate
    • Categorii de lucrăriLista categoriilor de articole
    • Indice de autoriLista autorilor publicați
  • Pentru autori
    • Etica publicăriiNorme etice cu privire la publicarea științifică
    • Instrucțiuni pentru autoriCerințele revistei referitoare la forma manuscriselor
    • Transmiterea manuscriselorModalitățile de transmitere a manuscriselor la redacție
  • Despre revistă
    • Scop, scurt istoricO scurtă prezentare a revistei
    • Consiliu redacțional/editorialComitetul de redacţie şi referenţii
    • Recomandări pentru referențiRecomandări privind revizuirea manuscriselor
    • IndexarePrezenţa revistei în baze de date scientometrice
    • Licența Open AccessCondiţiile de utilizare a materialelor publicate
    • AbonamenteModul de abonare
  • Contact
Volumul 2(1), 1994 | Comentarii


Autovehiculul, drumul sau încărcătura ? (I)

Data publicării: 1 iulie, 1994
Tipareste
Citare
Articol original (PDF)
Autor
  • Viorel Jucan
Share on Facebook0Email this to someonePrint this pageTweet about this on Twitter

Transportul auto forestier este specializat exclusiv pentru transporturile de material lemnos în sortimentele produse de exploatările forestiere. In această activitate trebuie să ţinem seama de nişte limite impuse de legislaţia în vigoare precum şi de necesitatea de a proteja atât autovehiculul, cât şi drumul pe care rulează acesta, implicit realizarea de costuri reduse cu întreţinerea, atât a parcului cât şi a drumurilor.

Aceste limite au fost tratate până în prezent cu destulă indiferenţă (putem spune ignorate), dar privind în viitorul, sperăm apropiat, acestea sunt determinante pentru accesul în circulaţia pe drumurile publice.

Principalul act normativ care stabileşte limitele de tonaj şi gabarit admise pentru autovehiculele care circulă pe drumurile publice este LEGEA 13/1073 (LEGEA DRUMURILQR) care, la art. 21 (1) precizează:

a. TONAJE

– pe autostrăzi şi pe drumurile deschise traficului internaţional, precum şi pe străzile modernizate în oraşe:

– 10 tone pe osie simplă – 16 tone pe osie dublă

– pe celelalte drumuri modernizate:

– 8 tone pe osie simplă – 14, 5 tone pe osie dublă

– pe drumurile împietruite:

– 7,5 tone pe osie simplă – 12 tone pe osie dublă

b. GABARITE

– lăţimea: 2,5 m

– înălţimea: 4,0 m

– lungimea: 12,0 m autovehicul fără remorcă

15,0 m autovehicul cu semiremorcă

16,0 m autovehicul articulat

18,0 m autovehicul cu o remorcă

O a doua restricţie importantă, priveşte exclusiv siguranţa în circulaţie a autovehiculelor. Este impusă de REGISTRUL AUTO ROMÂN şi specifică greutatea maximă admisă pe puntea din faţă de 700 kg.

Ţinând seama de cele de mai sus, s-a analizat structura parcului auto aflat în circulaţie. Încărcarea autovehiculelor se face cu lemn rotund de răşinoase (sortimentul – lemn de gater) cu greutatea specifică 0,852 To/mc.

Chiar şi după această analiză, întrebarea din titlu rămâne deschisă, datorită multitudinii factorilor care intervin. Totuşi, determinantă este lungimea materialului lemnos transportat. Dintr-o cantitate de masă lemnoasă exploatată, funcţie de lungimea urmărită la secţionare – 8, 10 sau 12 m – se obţin din fiecare lungime, proporţional, cantităţi ce vor constitui părţi din încărcătură.

Mărimea acestor proporţii o vom analiza ulterior.

(va urma)

1082 vizualizări în total 1 vizualizări astăzi

Informații bibliografice

Volum (nr.): 2(1), 1994
Categorie: Comentarii
Citare rapidă:
Jucan V, 1994. Autovehiculul, drumul sau încărcătura ? (I). Bucovina Forestieră 2(1): 98-100.

Cele mai vizualizate articole

  • Motivul codrului în poezia lui Mihai Eminescu 16.020 views
  • Composesoratele de pădure (Îndrumător) 11.625 views
  • Liceul Silvic din Câmpulung Moldovenesc 4.197 views
  • O specie de interes silvo-peisagistic: Sorbus torminalis L. şi necesitatea extinderii ei în cultură 3.865 views
  • Aspecte privind diversitatea şi succesiunea în ecosisteme forestiere marginale (Dealul Radu) din Obcinele Bucovinei 3.502 views
  • Aspecte privind utilizarea bioindicatorilor în supravegherea ecosistemelor 3.487 views
  • Fenologia – dezvoltare şi perspective. O sinteză 3.208 views
  • Coeficientul de zvelteţe şi stabilitatea individuală a arborilor de molid 3.027 views
  • Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina (1783-1948). Prezentare generală 2.881 views
  • Caracteristici biometrice ale coroanelor arborilor de molid din arborete echiene de productivitate superioară 2.792 views
  • Caracteristici ale stadiului pionier al unei succesiuni primare pe un teren degradat de la limita estică a Obcinilor Bucovinei 2.725 views
  • Transportul lemnului în Bucovina 2.714 views
  • Starea de sănătate a pădurilor din Bucovina în perioada 1955-1991 2.534 views
  • Influenţa stadiului de pornire în vegetaţie a portaltoiului şi a nivelului de altoire asupra procentului de prindere în cazul altoirii la molidul argintiu 2.458 views
  • Făgetele primare din România, o contribuţie la Patrimoniul Mondial UNESCO 2.318 views
  • Contact
  • Licența Open Access
  • Termeni și condiții de utilizare